All posts by Admin

IMP Product Consultant Exclusive Branding and Manufacturing Ebook writer Blog: www.rahsiarezeki.wordpress.com

Produk Gummy Erynabeauty

Satu produk makanan atau suppliment iaitu berbentuk gummy yang dikeluarkan pada Julai, 17 ialah Eryna. Tujuan produk ini ialah untuk slimming, kecantikan dan detox.

Pesanan boleh terus oder di sini melalui web www.erynabeauty.com (Tel: 012-4404285)

Tipudaya Pengusaha Susu

Fakta mengenai susu
Dari pengusaha kilang dan mengenai tipudaya pengusaha susu …

Kawan2 boleh save.. sedikit fakta sebagai pemahaman…

*KITA WAJIB TAHU BENDA NI!!*
Mana satu susu asli dan mana satu tipudaya pengusaha susu dalam gambar di bawah?

Tipudaya pengusaha susu: Perbezaan susu atau campuran bukan susu.
Perbezaan susu atau campuran bukan susu.

A atau B???

*PEMILIK PRODUK vs PENGUSAHA KILANG*

“General knowledge” kepada pengguna supaya anda tahu :
●Sumber mana yang anda makan !!
●Produk siapa yang anda beli.!!

Pemilik produk kebiasaannya tidak mempunyai kilang,
mereka membuat di kilang lain secara “contract manufacturing”.
Ada kilang Melayu, ada kilang Cina dsb. Untuk produk susu,
Alhamdulillah dah banyak kilang Muslim. Tetapi bahan-bahan di dalam susu yang dihasilkan hanya diketahui oleh pemilik kilang sahaja, tanpa pengetahuan oleh pemilik produk. Ini boleh dikatakan sebagai tipudaya pengusaha susu. Sebagai contoh, pengusaha kilang sesekali tidak akan beritahu kepada pemilik produk sekiranya kilang mencampurkan susu dengan bahan-bahan lain seperti KRIMER dan MALTODEXTRIN.

Harga susu asli sememangnya mahal. Hanya susu campuran harganya murah. Bayangkan susu untuk anak yang kita beli, sebenarnya di dalamnya hanyalah campuran *MALTODEXTRIN* dan *KRIMER* , hanya sejumlah kecil sahaja susu asli (lembu/ kambing). .
Kita bayar pada harga pasaran susu lembu/ kambing, tetapi kita dapat ….??

Ya, betul..
Ini dinamakan manipulasi terhadap susu lembu/ kambing untuk mengaut keuntungan atas nama MAKANAN SUNNAH.
Ini bukan sunnah, tetapi ini punah . Banyak sunnah yang kita tak amal, tetapi ada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab mempromosikan makanan sunnah.
Orang putih kata : Manipulate, Exploit and Exaggerate
(claim yang melampau-lampau).

Ada pemilik produk yang tahu dan memang nak macam tu, ada juga pemilik produk yang tak tahu, namun percaya bulat-bulat kepada pengusaha kilang.

Sebagai pengguna, terutamanya ibu bapa dan anak-anak, produk susu tepung sebenarnya dikawal oleh akta makanan dan terdapat garis panduan yang telah ditetapkan sendiri oleh World Health Organization (WHO) bagi melindungi pengguna terhadap eksploitasi pemasaran dan pengiklanan yang melampau terhadap produk susu.

Di Indonesia, ada 3 barang utama yang dikawal ketat oleh kerajaan Indonesia: air, daging dan makanan kanak-kanak terutamanya susu kanak-kanak. Itu di Indonesia.
Di Malaysia !!
Jadi kita sebagai pengguna, dah jadi wajib untuk tahu serba sedikit maklumat berkaitan isu pemakanan, lebih-lebih lagi makanan untuk anak-anak membesar..

Disebabkan masalah yang berlaku di atas, dan dengan mengetahui akan gejala ini berlaku di kalangan orang Islam kita sendiri, maka terhasillah Susu Halib’s – sebagai alternatif kepada penyelesaian yang sedang melanda pasaran susu. Ia dikeluarkan oleh sebuah syarikat membekal produk2 Halalan Thoyyiba dan standard IMP.
Pelbagai jenis susu Halib’s diperkenalkan bagi melindungi ibu-bapa dan anak-anak terhadap eksploitasi susu lembu/ kambing tiruan. Susu Pasti Susu Halib”s ini adalah SUSU LEMBU ASLI & dicampur dgn makanan2 sunnah untuk menambah baik produk kesihatan (otak/badan/tumbesaran kanak-kanak)

“Mencari yg Halal itu Fardhu”

Khasiat Buah Tin

Banyak Khasiat buah  tin yang  terdapat hasil daripada makanan yang berasal  dari Asia Barat ini. Ia memang sesuai dimakan oleh sesiapa sahaja kerana keistimewaannya.

Buah tin adalah satu buah yang sangat istimewa kerana Allah bersumpah di dalam al-Quran. “Demi buah Tin dan Zaitun.” (Surah At-Tin, 95:1)

Khasiat buah tin terdapat didalam setiap hidangan.
Khasiat buah tin terdapat didalam setiap hidangan.

 

Riwayat dari Abu Zar r.a. bahawa Nabi SAW dihadiahkan satu bekas buah tin, lalu Nabi SAW mengajak sahabat-sahabatnya makan. Nabi pun turut sama makan. Kemudian baginda SAW bersabda “Kalau aku perkatakan tentang buah yang diturunkan dari syurga, nescaya aku katakan inilah dia kerana buah-buahan syurga tidak berbiji. Oleh itu makanlah buah ini. Sesungguhnya dia menghentikan penyakit buasir, serta bermanfaat untuk sakit-sakit badan.”

 tin

Buah tin (Ficus carica L) adalah jenis tumbuhan yang berasal dari Asia Barat. Buah tin banyak mengandungi gula dalam jumlah yang banyak, dan juga mengandung garam utama. Yang terpenting diantaranya adalah kalsium, fosforus dan Vitamin C. Inilah yang menyebabkan kandungan zat buah tin sangat tinggi.

 

Antara khasiat buah tin termasuklah menyingkirkan keracunan (toksin), mencairkan kahak, mengurangkan batuk yang berpanjangan lantas melapangkan dada. Ia juga berfungsi untuk membersihkan hati, buah pinggang dan jantung dan membersihkan lendir dalam usus.

 

Buah tin sangat bermanfaat kepada pesakit buasir. Ia dapat membantu mengurangkan bengkak pada buasir dan seterusnya mengecutkannya. Buah tin juga membantu melawaskan kencing dan merawat sakit-sakit badan. Selain dari itu buah tin dipercayai dapat mengelak dari bengkak telinga dan mempercepatkan pertumbuhan gigi bagi kanak-kanak.

Kandungan nutrisi dalam buah tin kering

Protin 4.3gm;

Lemak 1.3gm;

Mineral 2.4gm;

Serat 5.6gm;

Karbohidrat 63.4gm

Tenaga 274 kcal;

Kalsium 126mg;

Forforus 77mg;

Zat besi 3mg;

Vitamin C 1mg.

 

 

 

Ia kaya dengan protein, lemak, karbohidrat. vitamin dan mineral terutamanya kalsium, zat besi dan potasium. Kandungan sodiumnya pula sangat rendah dan mengandungi antioksidan yang dapat menghalangi karsinogen yang menjadi penyebab kanser. Buah Tin juga mengandungi Omega-3 serta Omega-6, iaitu sejenis lemak yang berperanan dalam pencegahan penyakit jantung. Buah Tin juga kadar lemaknya rendah, rendah sodium, rendah kalori dan bebas kolestrol, yang pasti sangat sesuai untuk dimakan oleh para penderita diabetes atau kencing manis.

Dalam buah Tin terkandung zat yang dapat mengurangi kolestrol jahat, menguatkan jantung dan menormalkan saluran pernafasan bagi para penderita asma / sesak nafas.

Buah tin selain mengandung serat yang sangat tinggi, iaitu setiap 100 gm buah tin kering mengandungi 12,2 gm serat,  dan juga terdapat zat Benzaldehyde, sebuah zat yang dapat menghalang pertumbuhan tumor.

 

Antara Khasiat Lain Buah Tin Ialah:

  • Buah Tin mampu membunuh bakteria yang merugikan di dalam tubuh.
  • Ia membantu merangsang pembentukan hemoglobin darah iaitu sebagai ubat penyakit anemia.
  • Mampu menurunkan berat badan anda atau mengurangkan nafsu makan.
  • Menguatkan jantung.
  • Melancarkan pembuangan air besar.
  • Khasiat buah tin untuk haid tidak lancar
  • Menguatkan tulang, kerana ia kaya dengan kalsium.
  • Khasiat buah tin untuk mengubati lambung atau usus
    • Sediakan 6-7 buah tin yang sudah kering
    • Potong menjadi beberapa bahagian
    • Rendam buah tin tersebut dalam minyak zaitun semalaman
    • Makan potongan buah tin tersebut pada pagi harinya

Khasiat buah tin untuk luka dan bisul

  • Siapkan beberapa buah tin yang sudah kering
  • Pecahkan buah tin tersebut dan ambil isinya
  • Rebus isi buah tin tersebut disusu biasa sampai beberapa minit
  • Biarkan sampai dingin
  • Balurkan buah tin tersebut ke bahagian tubuh yang mengalami luka atau bisul, kemudian dibalut atau diikat
  • Perbaharui balutan tersebut 3 atau 4 kali dalam sehari

Khasiat Goji

Khasiat Goji

goji2
Khasiat goji begitu terkenal sebagai buah yang menyerlahkan wajah yang awet muda.

Buah goji bukanlah berasal dari negara ini dan tidak ramai yang mengenali buahnya.  Buah tersebut sebenarnya telah digunakan secara meluas oleh penduduk dunia terutama dari daerah Ningxia, China sejak beribu-ribu tahun dahulu untuk tujuan kesihatan. Khasiat goji selalu disebut sebagai awet muda dan mengekalkan keremajaan pada kulit.

Di Ningxia, lebih 90 peratus penduduknya beragama Islam. Mereka telah mengamalkan goji sebagai makanan harian untuk kekal sihat dan menjalankan kehidupan yang aktif.

Goji atau nama saintifiknya Lycium barbarum merupakan sejenis tumbuhan herba yang berasal dari Banjaran Tibet dan Banjaran Himalaya.

Secara tradisionalnya, buah goji mengandungi banyak khasiat untuk tubuh badan manusia serta mampu membantu merawat pelbagai jenis penyakit.

Ini kerana ia mempunyai bahan antioksida yang tinggi berbanding buah-buahan atau sayur-sayuran lain seperti strawberi, oren, rasberi dan lobak.

Selain antioksida, buah goji juga kaya dengan 18 jenis asid amino, 21 jenis bahan mineral seperti zink, germanium dan protein serta vitamin B1, B2, B6. Vitamin E dalam sebiji buah goji adalah bersamaan dengan 500 biji buah oren.

Keistimewaan GOJI

Penemuan ini menjadikan goji begitu popular dan mendapat permintaan yang tinggi dari pengguna mahupun pengeluar ubat-ubatan.

Digunakan secara meluas dalam Rawatan AIDS, HIV dan kanser, dan ramai doktor-doktor seluruh dunia memperakui kehebatan goji.

Goji ialah salah satu buah yang dapat mengatasi kanser

Khasiat Buah Manggis

Dahulu, manggis ialah di antara buah-buahan yang tidak kita pedulikan kerana banyak terdapat di kampong-kampung. Tetapi sekarang orang telah menyedari khasiat buah manggis. Menurut kajian-kajian yang dilakukan di universiti oleh para pengkaji, banyak sekali manfaat dan khasiat buah manggis yang boleh kita perolehi sebagai berikut:

Khasiat buah manggis
Khasiat buah manggis memang dikenali di kalangan peminat buah-buahan tropika
  1. Manggis mampu menyembuhkan sekaligus mencegah penyakit kanser. Ekstrak dari buah manggis ini ternyata mampu mencegah akan tumbuhnya beberapa sel kanser yang ada di dalam tubuh kita, seperti kanser paru–paru, kanser hati, kanser usus, dll.
  2. Mencegah tumbuhnya sel–sel pada penyakit leukemia.
  3. Dapat mencegah beberapa penyakit seperti diabetes, kanser, arthritis dan jantung.
  4. Mampu mengurangi rasa sakit badan.
  5. Mengurang tekanan darah tinggi.
  6. Melawan radikal bebas.
  7. Melancarkan pencernaan di dalam tubuh kita kerana ia kaya dengan kandungan serat.
  8. Mampu menurunkan kadar kolesterol.
  9. Mengatasi penyakit batu ginjal.
  10. Dapat meningkatkan tenaga kita.

Khasiat Buah Avocado

Khasiat Buah Avocado

Antara buah yang sangat banyak manfaat ialah Avocado iaitu buah yang dipercayai berasal dari Puebla, Mexico. Hampir setiap bahagian dari pohon avocado memiliki manfaat. Buahnya dimakan sebagai makanan yang amat sedap dan perisa.Kayu pohonnya bermanfaat sebagai bahan bakar. Biji dan daunnya dapat digunakan dalam industri pakaian. Daun alpukat digunakan untuk mengubati kencing batu, darah tinggi, sakit kepala, gangguan saraf, sakit perut, saluran nafas semput dan menstruasi yang tidak teratur. Bijinya dapat digunakan untuk mengubati sakit gigi dan kencing manis.Kulit pohonnya dapat digunakan untuk pewarna coklat pada produk yang dibuat dari kulit.

avocado
Avocado (alpukat)

Dalam bidang kecantikan, buah avocado mengandungi banyak khasiat. Ia juga sering digunakan sebagai masker wajah. Buah ini dianggap mampu membuat kulit lebih licin dan gebu. Buah alpukat juga bermanfaat untuk perawatan rambut misalnya sewaktu melakukan rawatan rambut. Ini menjadikan rambut halus dan tidak mudah kering.

Zat yang Kaya dalam Avocado
– Vitamin C

Avocado atau di Indonesia disebut alpukat, memiliki kandungan nutrisi yang sangat tinggi. Setidaknya ia mengandung 11 vitamin dan 14 mineral yang bermanfaat. Alpukat kaya dengan protin, riboflavin (atau dikenal sebagai vitamin B2), niasin (atau dikenal sebagai vitamin B3), potasium (atau lebih dikenal sebagai kalium), dan vitamin C.

Ia mengandung lemak yang cukup tinggi. Namun kita tak perlu risau kerana lemak pada avocado mirip dengan lemak pada minyak zaitun yang sangat sihat dan bermanfaat. Lemak yang dikandung dalam alpukat adalah lemak mono taktepu (monounsaturated fat) yang bertindak positif dalam tubuh. Lemaknya juga digunakan dalam pembuatan sabun dan kosmetik.

Berikut ini ialah beberapa zat dalam avocado yang bermanfaat bagi tubuh:

Vitamin E dan vitamin A
Vitamin E dikenal sebagai vitamin yang berguna untuk menghaluskan kulit. Campuran vitamin E dan vitamin A sangat berguna dalam perawatan kulit. Kombinasi vitamin E dan vitamin A membuat kulit menjadi kenyal, menghilangkan kedutan, membuat kulit kelihatan muda dan segar.

Potasium atau Kalium
Potasium (dikenal juga sebagai kalium) yang ada dalam avokado dapat mengurangi tekanan, mencegah pemendapan cairan dalam tubuh dan dapat menurunkan tekanan darah.

Lemak taktepu (monounsaturated fat)

Dalam avocado ada lemak taktepu yang tinggi. Lemak ini berguna untuk menurunkan kadar kolesterol darah (LDL), yang bererti dapat mencegah penyakit darah tinggi, kanser atau penyakit jantung. Lemak ini mudah dicerna tubuh sehingga dapat memberikan hasil maksimum pada tubuh. Lemaknya mengandung zat anti bakteria. Di samping itu, amalan memakan buah ini setiap hari boleh mengekalkan paras lipoprotein iaitu sejenis kolestrol yang baik yang bertindak melindungi seseorang itu daripada diserang sakit jantung.

 

Mengapa Habbatus Sauda Begitu Istimewa Merawat Kebanyakan Penyakit

Habbatus sauda terkenal di kalangan orang Islam kerana ada disebut di dalam hadis. Begitu istimewanya habbatus sauda yang merupakan ubat pelbagai penyakit kecuali mati. Antara yang dikaji dan disebut ialah:

Pokok Habbatus sauda
Pokok Habbatus sauda

1) Menguat sistem pertahanan badan semulajadi yang sedia ada dalam tubuh. Kandungan yang lengkap dalam habbatusauda menguatkan sistem imun daripada serangan penyakit.
2) Mengandungi hormon yang lengkap untuk menambah kecergasan mental, seksual dan pelbagai aktiviti.
3) Melancar semula perjalanan darah dan ini membantu ke arah penyembuhan semulajadi.
4) Kandungan nigellon yang terdapat didalamnya terbaik dan paling berkesan untuk merawat masalah kesukaran bernafas, lelah dan radang tengkorok.
5) Membantu menguat kembali fungsi-fungsi buah pinggang, hempedu, hati, jantung dan bahagian-bahgian lain dalam tubuh seperti sediakala. Oleh itu, insya-Allah ia boleh membantu pesakit kencing manis, gout, jantung dan sebagainya.
6) Membekal sel-sel yang diperlukan untuk menambah keupayaan tubuh, menyingkirkan tumor/ketumbuhan yang mengakibatkan barah.
7) Membersihkan perut, menyingkirkan angin, kahak dan pelbagai tindak balas berlaku semasa rawatan. Namun ia tidak meninggalkan sebarang kesan sampingan dan selamat digunakan.

Biji Habbatus Sauda
Biji Habbatus Sauda

PENYAKIT-PENYAKIT YANG DAPAT DIRAWAT OLEH HABBATUSAUDA
1) Darah tinggi
2) Kencing Manis
4) Resdung
5) Asma
6) Luka-luka di badan
7) Batu karang
8) Sakit buah pinggang
9) Gout
10) Lemak berlebihan
11) Luka-luka dalam mulut
12) Luka-luka dalam perut
13) Kurang Penghadaman
14) Menegang permukaan kulit
15) Mengecut semua ketumbuhan
16) Senggugut
17) Putaran haid tidak menentu
18) Buasir
19) Sakit usus perut
20) Luka usus kecil
21) Ketegangan urat saraf
22) Letih lesu
23) Masalah penglihata
24) Anticancer (pencegah kanser yang berkesan)
25) Antihistamine (pencegah alahan)
26) Antioxidant (pencegah kerosakan sel)
27) Antibiotic (pembunuh kuman)
28) Antimycotic (antikulat)
29) Bancho-dilating effect (pengembang saluran pernafasan)
30) Masalah buah pinggang – batu karang, bengkak buah pinggang
31) Melancarkan keluarnya kencing
32) Memperlancarkan darah haid
33) Melancarkan pengeluaran susu ibu.
34) Masalah angin ahmar – merawat penyakit stroke / lumpuh sebelah badan
35) Mengeluarkan angin dari perut
36) Menambahkan ghairah seks
37) Masalah seksual – mati pucuk, kurang ransangan seks
38) Masalah dalaman wanita – fibroid, menopause, keputihan, jangkitan kulat
39) Masalah penafasan – asma, batuk berkahak, bronchitis
40) Masalah peredaran darah – anemia, darah tinggi / rendah
41) Masalah mental – meningkatkan kecergasan minda
42) Masalah tulang / sendi – gaout, arthritis dan reumatima
43) Kencing manis, alergi, migrain dan lain-lain.

Rasulullah S.A.W telah mengesahkan kehebatan dan keajaiban habbatus sauda dan menyarankan kita menggunakan habbatus sauda untuk merawat bermacam jenis penyakit. Pembongkaran yang dilakukan oleh ahli ilmuwan dan ahli perubatan juga mengesahkan keajaiban dan kebaikan habbatus sauda.
Oleh itu, tidak perlu untuk kita mempertikaikan lagi tentang kebenaran dan kesahihan bahawa habbatus sauda adalah penawar segala penyakit.
LAIN-LAIN KAJIAN HABBATUSSAWDA (BLACK SEED)
I. Menurut Bukhari – Muslim, NABI S.A.W bersabda yang bermaksud “Habbatus Sawda” mempunyai ubat bagi segala jenis penyakit kecuali maut”
II. Kajian oleh tokoh perubatan terkemuka Ibnu Sina & Inbu Qayyum Al Jawziyyah dalam bukunya “U Medicine of The Prophet” terutamanya penyakit-penyakit yang melibatkan lelah (asthma), sistem pernafasan, sistem saraf, pembiakan, penghadaman dan merawat organ dalam badan serta mengatasi 50 jenis penyakit bertepatan dengan Hadith Rasullallah S.A.W
III. Orang Arab terkenal mempunyai pernafasan, tenaga sex yang baik dan mampu mengharungi perjalanan jauh (musafir) berpuluh batu hanya berjalan atau menunggang unta kerana mengamalkan Habbatus Sawda dan madu sebagai makanan harian.
IV. Doktor Abu Ali Al Hussain B Abdullah B Sina yang lebih terkenal dengan IBNU SINA di dalam kitab besarnya QANUNFIL TIBB sebagai berikut: Habbatus Sawda boleh melancarkan keluarnya darah haid wanita yang bermasalah. Dalam hal ini juga ia bertindak sebagai bom bagi menghancurkan batu karang yang ada pada buah pinggang. Caranya ialah Habbatus Sawda di campurkan madu lebah dan air panas lalu diminum untuk beberapa hari.
V. Kajian perubatan moden yang di lakukan oleh Dr Peter Schleicher, seorang pakar di dalam bidang Imunologi di Munich mendapati bahawa minyak yang terdapat pada Habbatus Sawda boleh di gunakan untuk merawat pelbagai jenis penyakit.
VI. Menurut kajian di Munich Institut bagi kajian Newer Therapeutic Methods mendapati habbatus suada mengandungi lebih dari 100 bahan aktif yang dianggap sebagai bahan yang mempromosikan kesihatan (health promoting subtances)
VII. Mengandungi 0.5 – 1 % ethereal oil yang bersifat antibaktiria anti oksidan.
IX. Sangat berguna untuk rawatan kulit, kulat intestine, bronchitis, kekerapan selsema, sakit kepala juga bersifat anti radang. Sangat berkesan merawat penyakit alahan dan asthma.
X. The Journal of American Scientist melaporkan Habbatus sauda bermanfaat untuk banyak penyakit kerana ia mengandungi antihistamine (pencegah alahan), antioxidant (pencegah kerosakan sel), antibiotic (pembunuh kuman), antimycotic (antikult) dan bancho-dilating effect (pengembang) saluran pernafasan.
Dr. Micheal Tierra, penulis buku “Planetary Herbalogy” mendapati habbatus sauda atau Habbah Sauda mengandungi betasitosterol iaitu bahan untuk anti kanser yang berkesan.
Kamus kedoktoran “Larousse” menjelaskan bahawa habbatus sauda berfungsi untuk mengeluarkan angin dari perut, menambahkan ghairah seks, dan melancarkan darah haid.
Anti-Cancer
Nigella Sativa (Black Seed) sekarang sedang dilihat oleh banyak ahli onkologi sebagai ubat herba yang serius untuk membantu dalam rawatan kanser. US Food and Drug Administration (FDA) telah memberikan 2 paten yang melibatkan minyak Nigella Sativa untuk mengubati kanser, mencegah kesan sampingan akibat chemotherapy, dan untuk meningkatkan fungsi sistem pertahanan badan. Pada tahun 1991, Amala Cancer Research Centre, Kerala, India telah menjalankan kajian yang membuktikan minyak Nigella Sativa berguna dan effektif sebagai agen chemotherapeutic. Dalam kajian lain, didapati bahawa pengambilan minyak Nigella Sativa mengurangkan kesan sampingan beracun yang disebabkan oleh beberapa ubat kemoterapi yang lain seperti cisplatin dan doxorubicin.
Pada tahun 2003 di Jackson State University, USA, doktor-doktor telah mengkaji Nigella Sativa dan keberkesanannya sebagai agen anti-cancer. Mereka mendedahkan sel kanser payudara kepada ekstrak Nigella Sativa. Hasilnya, sel kanser payudara telah di nyahaktifkan dan doktor-doktor di disitu merumuskan bahawa Nigella Sativa sesuai digunakan dalam pencegahan dan rawatan kanser payu dara.
Pada tahun yang sama, doktor-doktor di Osaka City University Medical School di Jepun mengkaji penggunaan Nigella Sativa untuk rawatan kanser usus besar. Pengajian mereka menunjukkan bahawa minyak Nigella Sativa dapat menghambat pertumbuhan kanser pada tahap postinitiation. Pada tahun 2004 di Universiti Amerika di Beirut, Lubnan, thymoquinone yang dihasilkan dari Nigella Sativa telah diselidiki untuk mengkaji kemampuannya dalam melawan sel-sel kanser usus. Penelitian mereka membuktikan bahawa thymoquinone mempunyai potensi yang tinggi sebagai agen untuk rawatan kanser usus besar.
Baru-baru ini, penyelidikan yang dijalankan di Kimmel Cancer, Jefferson di Philadelphia, menemui bahawa thymoquinone mampu menghalang pertumbuhan sel kanser pankreas dan membunuh sel-sel dengan menggalakkan proses programmed cell death. Dengan menggunakan sel pankreas manusia, kajian menjumpai bahawa thymoquinone membunuh lebih kurang 80% sel kanser. Kajian juga menjumpai bahawa thymoquinone mampu menyebabkan perubahan epigenetic dalam sel kanser pankreas dengan memodifikasikan sel DNA.
Anti-Tumor
Pada tahun 1991, Amala Research Center di Amala Nagar, Kerala (India) menjalankan kajian yang telah menegaskan bahawa penggunaan minyak Nigella Sativa (Black Seed) mampu bertindak sebagai agen anti-tumor. Jenis kedua sel kanser, Dalton’s Lymphoma ascites (DLA) sel, juga digunakan. Tikus yang menerima sel EAC dan Nigella Sativa (Black Seed) tetap muzik tanpa adanya tumor, menunjukkan bahawa secara aktif 100% mencegah perkembangan tumor EAC.

Untuk mendapatkan perkhidmatan kilang membuat produk jenama anda sendiri hubungi  019  442 3255 (Ahmad Redho)

Islamic Manufacturing Practice (IMP)

Islamic Manufacturing Practice (IMP) – konsep, visi dan kaedah bagi kebaikan makanan orang Islam.

Islamic Manufacturing Practice (IMP) ialah satu standard amalam pengeluaranan produk-produk halalan thoyyiban berdasarkan syarak yang telahpun di daftarkan di Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MYIPO) Proses ini bermula dari modal, bahan, pekerja, proses dan kaedah pengeluaran yang halal bersih dan suci, kaedah pemasaran dan proses perniagaan yang mematuhi syarak serta diredai Allah.
Islamic Manufacturing Practice (IMP) Founder, Ustaz Ahmad Tajuddin
Islamic Manufacturing Practice (IMP) Founder, Ustaz Ahmad Tajuddin

Amalan Islamic Manufacturing Practice (IMP) ini telah diasaskan oleh Ustaz Ahmad Tajuddin Arshad, dan sekarang diletakkan dibawah pengurusan IMP Community.

Tatacara amalan ini telahpun dipromosikan dan diterima di peringkat antarabangsa oleh Rektor Universiti al-Azhar, Mesir, Majlis Ulama Indonesia (MUI), negara Brunei dan beberapa negara di Asia Barat.

Mengapa perlunya Islamic Manufacturing Practice (IMP)?
IMP sangat perlu pada zaman ini untuk memastikan sesuatu yang kita makan dan minum dan menjadi darah daging kita bersifat halal lagi baik (thoyyiban). Begitu juga IMP memastikan apa yang kita pakai pada kulit kita seperti kosmetik mestilah bahan-bahan yang halal lagi baik. Ini juga menbantu agar bersemaraknya produk pemakanan halalan thoyiban dan agar kita boleh mengeluarkan makan kita sendiri tanpa bergantung kepada makanan yang dikeluarkan oleh bukan Islam.

  • Islam menggalakkan doa dalam setiap aktivitinya, malah doa merupakan senjata orang Islam. Dengan adanya proses pengeluaran yang hebat ini dengan mamasukkan doa, unsur unsur kerohanian seperti bacaan al-Quran, mengaji dan kegiatan ilmu, dhuha, zikir, amalan sunnah dan sebagainya, produk yang dikeluarkan Insya Allah mendapat keberkatan rohani dan jasmani.
  • Banyak makanan-makanan sunah yang diamalkan oleh Nabi Muhammad s.a.w, yang disebut oleh Nabi dan yang disebut di dalam al Quran merupakan makanan yang baik yang mengandungi kelebihan-kelebihan tertentu.
  • Dengan menggunakan makanan halalan thoyiban, faktor rohani, akhlak dan jati diri umat-umat Islam terjaga dan kita mendapat keredhaan Allah kerana Allah menyuruh kita memakan makanan yang bukan hanya halal malah halalan thoyiban.
  • Produk halalan thoyyiban berteraskan syarak (IMP) adalah amat penting dapat disebarluaskan dikalangan umat-umat Islam di seluruh dunia, malah kepada sesiapa sahaja  kerana manfaatnya kepada rohani, jiwa, akhlak dan tindak-tanduk manusia supaya menjadikan mereka lebih soleh, lebih mulia dan taqwa. Ini boleh mendekatkan kita semua kepada Allah dan  agar mendapat  husnul khotimah. Resolusinya ialah kembali kepada Allah.

Apakah aktiviti yang terlibat dalam Contract Manufacturing ini?
IMP merupakan satu amalan pengeluaran produk Islam yang berdasarkan amalan yang diluluskan oleh syarak melalui peningkatan kualiti perkhidmatan dan kualiti produk, serta kebersihan dan kesucian produk yang dihasilkan pada kos yang berpatutan.

IMP Ventures menyediakan perundingan untuk Pengilangan secara Kontrak di mana ia merupakan antara kaedah yang paling mudah dan selamat bagi Usahawan-Usahawan baru yang ingin bermula mengorak langkah didalam industri makanan, minuman dan kosmetik. Dengan kos memulakan perniagaan yang rendah serta kualiti produk yang setanding dengan produk-produk yang ada di pasaran, pengilangan secara kontrak merupakan pilihan yang tepat dan bijak. Kami sedia untuk membantu anda mempunyai produk anda dengan jenama anda sendiri.

IMP Ventures menawarkan kepada usahawan-usahawan rekabentuk produk yang menarik, serta mengikut trend terkini yang pasti bakal meningkatkan bilangan penjualan produk anda. IMP Ventures menawarkan perkhidmatan percetakan dan pembungkusan yang berkualiti dan pada kos yang amat berpatutan terutama usahawan-usahawan yang baru ingin memulakan perniagaan didalam industri makanan, minuman dan kosmetik halalan thoyyiban.

Pengeluaran Produk IMP ini melibatkan:
• Pelajar Universiti, NGO, Persatuan Peniaga, Koperasi, Pengusaha Makanan, Jabatan Kerajaan, Industri Kecil, Usahawan, Pemimpin Masyarakat dan sesiapa sahaja yang berminat dalam perniagaan.

Pengeluaran dan Pemasaran Produk IMP

Lebih 80% produk makanan kita dikeluarkan oleh bukan Islam. Menyedari hakikat ini, Sidratul Corporation Sdn. Bhd. sebuah kilang pengeluaran produk produk IMP telah mengambil langkah untuk mempersiapkan kelengkapan industri dan tenaga kerja seramai lebih kurang 80 orang melalui 14  lot Kilang di kawasan Perindustrian MIEL, Kuala Kangsar, Perak untuk memberi perkhidmatan kepada pengguna yang ingin memproses produk makanan halalan thoyiban. Aktiviti pengeluaran produk ini telahpun dilaksanakan mulai 2006 dan telahpun membekalkan lebih 500 produk makanan halalan thoyiban di atas pelbagai jenama kepada 80 buah syarikat. Bersama IMP Solution iaitu anak syarikatnya, kami menawarkan Pusat  Khidmat Setempat (One Stop Center) kepada Usahawan-usahawan. Di antara perkhidmatannya ialah:

  • Perkhidmatan Pengilangan Kontrak, OEM dan Jenama Eksklusif.
  • Perkhidmatan Rundingan dan Rekaan Produk.
  • Perkhidmatan Penyelidikan dan Pembangunan produk.
  • Perkhidmatan Pelabelan, Pembungkusan & penjenamaan
  • Perkhidmatan konsultansi dalam pemakanan halalan thoyyiban dan pembangunan pengilangan.
  • Perkhidmatan latihan industri, kursus keusahawanan, pembangunan perniagaan, pemasaran, pengurusan kewangan & Unjuran aliran tunai.
  • Perkhidmatan pengiklanan, promosi & perniagaan dalam talian.
  • Aplikasi media sosial seperti Facebook, Youtube dan Instagram dan media tradisional dalam proses pemasaran.
  • Aktiviti memasarkan produk ke seluruh Negara dan untuk eksport.

Bagi yang ingin mendapatkan perkhidmatan pengeluaran produk-produk yang berstatus IMP, mereka boleh menghubungi:

019 442 3255 (Ahmad Redho)

 

Pengeluaran Produk Halalan Thoyiba IMP (Amalan Pengilangan Islam)

Pengeluaran produk halalan thoyiba adalah sangat perlu dilakukan oleh umat Islam. Di Malaysia sahaja jumlah orang Islam ialah 17 Juta. Jumlah penduduk Islam sedunia juga semakin bertambah yang memerlukan kita menjadi pengeluar produk makanan orang Islam. Ini adalah tanggungjawab yang boleh disifatkan sebagai fardhu kifayah bagi menentukan kemaslahatan orang Islam agar mendapat makanan yang bersih, suci, halal lagi baik.

Selain produk halalan thoyiba ini sangat diperlukan oleh seluruh umat Islam di dunia, ia juga sangat bemanfaat dari segi sains dan kandungan nutriennya.

Ikuti video yang tersebut di atas mengenai asas Amalan Pengilangan Islam dalam makanan halalan thoyiba.

Jihad Ekonomi Umat Islam

Kali ini sy nak berfalsafah sedikit.. Mengapa orang Cina begitu kaya di tanah air kita.. ?

Kerana mereka mengamalkan sunah Nabi s.a.w. bahawa 9/10 daripada rezeki itu dari perniagaan.

Sekurang kurangnya, walaupun mereka tak pernah jumpa hadis tersebut, mereka mengamalkannya.

Di Malaysia ini, kaum Cina duduk di rangking no 1 dari segi kekayaan.. di ikuti oleh  kaum India. Orang Melayu tak tau rangking no berapa dari bawah..

Keusahawanan dan Kreativiti
Keusahawanan dan Kreativiti

Sebagai orang Islam adakah kita berpeluk tubuh saja tanpa berusaha untuk menaikkan ekonomi bangsa kita atau agama kita.  Kalau ekonomi itu juga boleh diklasifikasikan sebagai jihad.. maka adakah anda sebagai orang Islam masih berbicara dalam perkara yang sia-sia.. dalam perbalahan mengenai perkara yang furuk yang tidak ada penghujungnya? Sedangkan di depan mata anda terbentang luas agenda yang lebih besar untuk memajukan bangsa dan agama anda sendiri?

Cuba lihat makanan yang ada di hypermarket..pasaraya dan kedai runcit.. berapa peratuskah produk yang dihasilkan oleh orang yg bersyahadah? Pada tanggapan saya tak sampai 5%.

Tidakkah ini merupakan isu besar yang setiap diri-diri yang membaca ini kena selesaikan? Sebabnya.. makanan ialah jiwa kepada setiap sel yang tumbuh dalam diri anda.. Tolak ketepi makanan yang haram.. cuba fikirkan tentang makanan yang syubhah..kotor.. atau yg mengandungi najis yang mana mereka yang membuatnya tidak pernah kenal erti najis itu apa…

Saya tidak menyuruh anda pancung makanan yang ada di kedai itu.. tetapi jadilah pengeluar makanan Islam yang pembuatnya orang Islam yang tahu erti kesucian itu sebahagian dari agama.

Platform yang ada di sini memudahkan anda dari tak tahu kepada tahu.. dari takut kepada sanggup.. selagi jiwa anda berkata “YA.”

Istighfarlah kita sekalian kerana kita ada tanggung jawab untuk diselesaikan selagi kita bernyawa.

8 Cara membuka pintu rezeki – Irfan Khairi

8 Cara membuka PINTU REZEKI dengan mudah

Mencari rezeki, InshaaAllah tidaklah susah. Dengan melakukan perkara-perkara yang dituntut agama, Allah swt menjanjikan pelbagai rezeki kepada kita.Siang malam, pagi petang mungkin kita telah berusaha sedaya upaya bekerja, tetapi untuk membuka pintu rezeki dengan lebih luas lagi, tidak memerlukan usaha yang terlalu keras.

Lakukan 8 perkara mudah di bawah untuk membuka pintu rezeki…

1. Jangan derhaka pada ibu dan bapa. Selalu doakan dan gembirakan mereka.

2. Jangan bergaduh bersama saudara mara. Malah, eratkan silaturahim sesama keluarga.

3. Tunaikan haji apabila mampu. Walaupun duit akan keluar, rezeki akan masuk.

4. Jadikan tabiat menunaikan Solat Sunat Dhuha. Terbaiknya ketika matahari sedang naik selepas Syuruk.

5. Mulakan usaha dan kerja selepas solat Subuh. Jangan pula sambung tidur.

6. Amalkan surah Al Waqiah. Sabda Rasulullah SAW, ia adalah surah kekayaan yang perlu dibaca dan diajar kepada anak-anak.

7. Rezeki datang bila berkahwin. Jangan dilewat-lewatkan mendirikan rumah tangga.

8. … Dan apabila mendirikan rumah tangga, anak-anak juga akan membuka pelbagai pintu rezeki untuk keluarga!

“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, maka Allah akan menunjukkan kepadanya jalan keluar dari kesusahan, dan diberikanNya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka, dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya” ~ Surah At-Talaq ayat 2-3

Petikan dari Irfan Khairi…